מיפוי תשתיות תת קרקעיות

איתור תשתיות עם הציוד המתקדם בעולם

שירות תוך 12 שעות 

מיפוי מלא של כל התשתיות

התחייבות למחיר הזול בארץ

פנו אלינו לייעוץ ללא עלות 0747765929

מה זה מיפוי תשתיות? מדוע בכלל צריך למפות תשתיות תת קרקעיות? מה קורה אם ביצעתם חפירה בשטח ופגעתם בקו תשתית? איך מתבצע התהליך של מיפוי תשתיות תת קרקעיות ומהן הטכניקות בהן משתמשים אנשי המקצוע בתחום? מי מספק את השירות של מיפוי תשתיות? על שאלות אלו ועוד, בשורות הבאות.

מה זה בדיוק מיפוי תשתיות תת קרקעיות?

הקרקע שמתחתינו מכילה בתוכה רשת עצומה של קווי תשתית הנמתחים ברמה הארצית, הבינעירונית, העירונית והביתית. קווי תשתיות אלה כוללים תשתיות מים להובלת מים אל הצרכן, תשתיות ביוב להובלת ביוב מבתי הצרכנים, קווי חשמל, קווי תקשורת, קווי גז, קווי כבלים (טלוויזיה) וסיבים אופטיים. קווי תשתיות אלה עוברים כאמור בכל רחבי הארץ ברמות שונות של צפיפות. במרחבים בינעירוניים עוברים קווים גדולים של תשתית אבל במעט נתיבים. במרחבים עירוניים מתחילה הצפיפות לגבור כשקווי התשתית מתפצלים לאזורים השונים בתוך העיר. במרחבים ביתיים הופכים קווי התשתית לצפופים מאוד כשהם מתפצלים ומגיעים לכל בית ובית.

קווי תשתית אלה עוברים כאמור בתוך השכבות העמוקות של הקרקע ולכן לא ניתן לראות אותן בצורה ויזואלית מעל פני הקרקע. שתי הדרכים היחידות לראות את התשתיות הן לחפור את כל השטח ולחשוף אותן או לבצע מיפוי. מיפוי תשתיות תת קרקעיות היא פרוצדורה שמטרתה לייצר תמונה של כל קווי התשתית העוברים בתא משטח מסויים. מיפוי זה מבוצע לפני ביצוע חפירות ועבודות עפר בתא שטח מסוים ובמטרה למנוע פגיעה בתשתיות קיימות, כפי שנפרט בהמשך.

מיפוי תשתיות

כיצד מבוצע מיפוי תשתיות?

מיפוי תשתיות בעיקרו הוא הליך טכנולוגי, כפי שנפרט להלן, אבל בפועל כולל שלושה שלבים מרכזיים שיישומם הוא מדורג ותלוי צורך.

עיון במפות קיימות

השלב הראשון בתהליך של מיפוי תשתיות תת קרקעיות הוא שלב העיון במפות קיימות. כל קבלן תשתיות וכל גורם שהוא שמניח תשתית בתוך הקרקע, חייב לתעד את הנתיב בו עובר קו התשתית ולספק מפה מדויקת של נתיב זה לרשות המקומית שבתחומה עוברת התשתית. המשמעות היא שלכל תא שטח ישנו תיעוד של קווי התשתיות העוברות בו על סמך אותן מפות המסופקות בזמן הנחת התשתיות. יחד עם זאת, הפרקטיקה של מיפוי תשתיות בעת הנחתן היא פרקטיקה שלא בוצעה בצורה מסודרת לאורך השנים וישנם אזורים מיושנים שעבורם כלל לא קיים תיעוד. כמו כן, כמעט תמיד נוצר מצב שבו גורם מסוים לא טרח לעדכן את המפות כנדרש ולכן המפות הקיימות יכולות לספר לנו היכן עוברות תשתיות, אבל הן לא יכולות לספר לנו היכן לא עוברות תשתיות וזה הרי בדיוק מה שמעניין אותנו כאשר אנחנו מעוניינים לחפור בקרקע – היכן לא עוברות תשתיות והיכן ניתן לחפור.

מיפוי תשתיות תת קרקעיות

בדיקה אלקטרומגנטית של הקרקע

השלב השני בפרוצדורת המיפוי הוא השלב של מיפוי אלקטרומגנטי וזהו למעשה השלב המרכזי של התהליך כולו. מיפוי אלקטרומגנטי מבוצע באמצעות מכשור מיוחד השולח גלים אלקטרומגנטיים אל מעבה הקרקע וקולט את הגלים המוחזרים ממנה. באמצעות מדידת הפער בין הגלים שנשלחו לקרקע ובין הגלים שהוחזרו ממנה, יודע אותו מכשור לזהות תבניות של עצמים בתוך הקרקע ועל ידי כך יודע לזהות נתיבים של קווי תשתית. כך למשל, צינור ביוב או כבל חשמל שעובר בתוך הקרקע ייראה באותו מכשור כמעין קו שהגלים הוחזרו ממנו בצורה שונה מאשר הוחזרו מסביבתו. את הבדיקה יש לבצע בצורה כזאת שמכסה את כל תא השטח הרלוונטי ובמרבית המקרים הבדיקה יודעת לספק לנו תיעוד מלא ומדויק של קווי התשתיות העוברות במקום.

יחד עם זאת, ישנם מצבים בהם מזהים אנשי המקצוע המבצעים את המיפוי ומתמחים בתחום של מיפוי תשתיות תת קרקעיות, מצבים בהם הנתונים המתקבלים מן הקרקע הם מקוטעים או גבוליים ולכן מחייבים בדיקה ישירה יותר. במקרה כזה יש לבצע גם את השלב הבא בתהליך.

איתור עיוור של תשתיות

השלב השלישי והאחרון בתהליך של מיפוי תשתיות הוא השלב של איתור עיוור. שלב זה מגיע כאשר לא נותרו לנו עוד כלים לזהות את התשתיות העוברות בקרקע שלא בצורה ויזואלית. במקרה כזה, אנו חייבים ליצור מגע ויזואלי עם התשתיות ולשם כך עלינו לחפור בקרקע ולחשוף אותן. איתור עיוור מחייב רמה מקצועית גבוהה מאוד על מנת להבטיח שאנחנו לא מבצעים חפירות נרחבות ומיותרות רק כדי לאתר צינור מים או ביוב אלא מבצעים את החפירה במיקום הנכון שאותם ניתן לחשב ולהעריך, וכן על מנת להבטיח שבמהלך החישוף לא נגרום לפגיעה בתשתיות שאותן אנו רוצים למפות.

בתום שלושת השלבים הללו (או חלקם, על פי הצורך כאמור), נוכל למעשה לשרטט מפה מדויקת של כלל התשתיות העוברות בתא השטח הנבדק וזוהי התוצאה האולטימטיבית שלשמה נערך בכלל מיפוי תשתיות תת קרקעיות.

מה קורה אם לא מבצעים מיפוי תשתיות?

מיפוי תשתיות לפני ביצוע חפירה הוא אינה חובה חוקית שיש לעקוב אחריה. יחד עם זאת, פגיעה בתשתית היא דווקא כן עניין חוקי ולמעשה מדובר בעבירה פלילית שיכולה להגיע גם לרמה של אישומים בגרימת מוות ברשלנות או לפגיעה ברכוש, הכל בהתאם למקרה. כך למשל, אם חפרתם לעומק הקרקע ופגעתם בקו חשמל, ייתכן שכבר סיכנתם את חיי העובדים בשטח וייתכן שגם סיכנתם חיים של אנשים התלויים באספקת החשמל. אבל גם אם לא נגרם סיכון לחיי אדם, המדובר בפגיעה ברכוש, פגיעה שיכולה להוביל לעוד שרשרת של נזקים עוקבים שעליהם תצטרכו אתם לפצות את כל הנפגעים. פגיעה בתשתיות בכל מקרה חושפת אתכם לתביעות אזרחיות אבל אם ערכתם מיפוי תשתיות לפני שהתחלתם בעבודות החפירה, ישנה סבירות גבוהה שלפחות לא תואשמו בעבירה פלילית של רשלנות.

מי מבצע מיפוי תשתיות?

מיפוי תשתיות תת קרקעיות היא פרוצדורה סופר מקצועית שמחייבת זמינות של המכשור הטכנולוגי הקיים, אבל גם של ידע מקצועי סביב נושאים של התקשרויות עם הרשות המקומית לקבלת מפות תשתיות קיימות, ביצוע הבדיקה בצורה יעילה, אפקטיבית וחסכונית וכמובן ביצוע איתור עיוור בצורה חכמה ויעילה. ניסיונם של הגורמים המקצועיים המבצעים את המיפוי הוא קריטי להצלחת המיפוי ויכול בהחלט להשפיע על תוצאותיו. אותם גורמים מקצועיים הם למעשה חברות המספקות שירותי מיפוי תשתיות תת קרקעיות ושירותי איתור תשתיות. אך ורק מיפוי שנעשה על ידי גורם מוכר ומוסמך נחשב למיפוי שעל בסיסו ניתן להימנע מאישום של רשלנות.

מיפוי תשתיות תת קרקעיות

באילו מקרים יש לבצע את המיפוי ובאילו מקרים אין צורך בכך?

בדיוק כפי שיש חוקים ותקנות המתייחסים לצורך בביצוע מיפוי תשתיות לפני ביצוע חפירה בקרקע, ישנן גם תקנות המתייחסות לאופן בו יש להניח תשתיות בתוך הקרקע. תקנות אלה מגדירות גם את העומק המינימלי שאליו יש להחדיר את התשתית והעומק הזה יכול להשתנות בין הסוגים השונים של קווי תשתית. כל עוד אתם מבצעים חפירה לעומק של כחצי מטר בצורה נקודתית, סביר להניח שלא תגיעו לאף קו תשתית, אבל מרגע שאתם חודרים לשכבות עמוקות יותר של הקרקע ולבטח כאשר אתם מבצעים את החפירה באמצעות ציוד מכני הנדסי כבד כמו דחפורים, באגרים ומחפרים, אין שום ספק שאתם צריכים לבצע תחילה מיפוי של התשתיות על מנת להימנע מפגיעה בהן.

כמה עולה שירות מיפוי תשתיות תת קרקעיות?

עלות השירות יכולה להשתנות בצורה דרמטית בין מקרה למקרה. על העלות משפיעים כמה פרמטרים ובהם השטח הכולל של תא השטח הנבדק, תנאי השטח במקום וכמובן היקף הבדיקות שיש לבצע על מנת לייצר מפת תשתיות אותנטית ומהימנה. מיפויים שבהם ניתן להסתפק במיפוי טכנולוגי בלבד ללא איתור עיוור יעלו פחות ממיפויים בהם נדרש לבצע איתור עיוור נרחב. כמו כן, מעבר לשיקולים המקצועיים הללו, ישנם גם שיקולים מסחריים שאותם ניתן למצוא בכל שוק בכל ענף כלכלי. חברות מקצועיות שיודעות לבצע את העבודה בצורה סופר מקצועית וגם להתחייב לתוצאותיה, חברות שנהנות ממוניטין של הצלחה בתחום, יגבו בדרך כלל יותר מחברות קטנות בתחילת דרכן. ההחלטה על בחירת החברה היא החלטה סובייקטיבית שלכם לחלוטין ואתם בהחלט יכולים לבחור בגורם הזול ביותר כל עוד ווידאתם שמדובר בגורם מקצועי ובעל ההסמכות הנדרשות. יחד עם זאת, אם אתם רוצים להבטיח לעצמכם את הסבירות הגבוהה ביותר לכך שלא תתקלו במצב של פגיעה בתשתיות, בהחלט כדאי להשקיע מעט יותר ולשכור חברה מקצועית ובעלת מוניטין בתחום של מיפוי תשתיות תת קרקעיות, חברה שגם מחזיקה ציוד טכנולוגי מתקדם יותר ומתוחזק בצורה טובה יותר. לבסוף, עם המפה שיש בידיכם תוכלו להתחיל לבצע את העבודה האמיתית – ביצוע חפירות בשטח.

איתור תשתיות בחריש

מעוניינים לבצע חפירה גדולה בקרקע לצורך בנייה חדשה, תוספת בנייה, בניית מרתף או כל מטרה אחרת? אחד הדברים החשובים ביותר לביצוע עוד לפני שעלה הטרקטור

למאמר המלא »

איתור תשתיות בעומר

מעוניינים לבצע חפירה גדולה בקרקע לצורך בנייה חדשה, תוספת בנייה, בניית מרתף או כל מטרה אחרת? אחד הדברים החשובים ביותר לביצוע עוד לפני שעלה הטרקטור

למאמר המלא »

איתור תשתיות בתל-אביב

מעוניינים לבצע חפירה גדולה בקרקע לצורך בנייה חדשה, תוספת בנייה, בניית מרתף או כל מטרה אחרת? אחד הדברים החשובים ביותר לביצוע עוד לפני שעלה הטרקטור

למאמר המלא »

איתור תשתיות ביפו

מעוניינים לבצע חפירה גדולה בקרקע לצורך בנייה חדשה, תוספת בנייה, בניית מרתף או כל מטרה אחרת? אחד הדברים החשובים ביותר לביצוע עוד לפני שעלה הטרקטור

למאמר המלא »
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!