מהם השימושים הנוספים של איתור תשתיות?

אחרי שהסברנו את ליבת הפעילות של שירות איתור תשתיות, כדאי לדעת ששירות זה מהווה מענה גם בסיטואציות אחרות בהן אנחנו פשוט רוצים להביט אל תוך פנים האדמה ולהבין מה קורה עם התשתיות העוברות בתוכה. כך למשל, ישנם מקרים בהם בניין אחד או קבוצת בניין באזור מגורים כלשהו, מבחינים בגידול משמעותי בחשבונות המים שהם מקבלים וזאת ללא סיבה מוצדקת נראית לעין. במצב זה, החשוד המיידי הוא פיצוץ בצנרת המים. ככל שההשפעה היא רחבה יותר על יותר בניינים משותפים, כך סביר להניח שהדליפה מתבצעת בתשתית מרכזית יותר. או אז צריך להבין היכן בדיוק עוברת אותה תשתית והיכן בדיוק מתרחשת הדליפה לאורך אותה תשתית, שלעיתים יכולה להימתח על פני מספר קילומטרים.

גם במקרה כזה, ניתן להזמין שירות איתור תשתיות על מנת קודם כל לאתר את התשתית החשודה המיידית ובהמשך לכך לאתר את התקלה בתוך אותה תשתית. במקרה הזה ניתן לאתר למשל אזור באדמה בעל לחות גבוהה וחריגה ביחס לשטח המקיף אותה. או אז מאתרים את הנתיב המדויק בו עוברת תשתית המים באותו אזור וכך ניתן להגיע בקלות ובמהירות אל מקור התקלה.

דוגמא זו הופכת אף לקריטית יותר כאשר מדובר בדליפת גז. בניגוד למים שאולי יכולים לגרום להרבה בוץ ורטיבות, דליפת גז יכולה להסתיים באסון ממש ולסכן חיי אדם. במקרים אלה חשוב לבצע איתור מהיר של מקור הדליפה וגם לשם כך נדרש תחילה איתור של הנתיב המדויק בו עוברת תשתית הגז, ולאחר מכן איתור של האזור שבו קיימת בסבירות גבוהה, דליפת הגז המדוברת.

 

איתור תשתיות ככלי בידי הרגולציה

אחרי שתיארנו את כלל המשמעויות הטכניות וההנדסיות של איתור תשתיות, לתחום זה ישנה חשיבות רבה גם מנקודת המבט הרגולטורית. כאשר מוגשת לרשות תכנונית כלשהי בקשה לקבלת היתרי בנייה מכל סוג שהוא, על הרשות לבחון את תמונת המצב התכנונית באזור ובהתאם לכך לקבל החלטה על אישור או אי אישור ההחלטה, או על התניית אישור ההחלטה בפעולות מסויימות מצד המבקש. כך למשל, כאשר יזם מעוניין לבנות בניין רב קומות בשכונה קיימת, על וועדת התכנון המקומית לבחון את השפעתו של בניין כזה על תשתיות החשמל והמים באזור, על עורקי התחבורה וכן הלאה.

כחלק מהכלים שעומדים לרשות אותו רגולטור על מנת לקבל את החלטתו בבקשת ההיתר, עליו להכיר את התמונה המדויקת של התשתיות העוברות באזור. את הפעולה של איתור אותן תשתיות לא יעשה הרגולטור בעצמו, אלא ידרוש זאת ממבקש ההיתר. בהתאם לכך, חברות המספקות את השירות של איתור תשתיות עובדות גם עם יזמים וקבלנים המבקשים לקבל היתרי בנייה מהוועדות המקומיות באזורים השונים בהם הם מעוניינים לבנות, וזאת על מנת להכין להן, מה שנקרא "תיק היתרים" הכולל את הפירוט המלא של התשתיות העוברות באזור לטובת הגשת בקשת היתר בנייה